Wisła – warszawska Syrenka dziękuje

Na głównym placu Wisły (woj. śląskie), Placu Bogumiła Hoffa, stoi ażurowa metalowa  warszawska Syrenka. I wcale nie dlatego, że niedaleko są źródła rzeki Wisły, ale jest podziękowaniem stolicy za pomoc w powojennej odbudowie miasta.

Warszawska Syrenka stanęła w Wiśle w 1958 roku. Wykonano ją w kuźni w pobliskim Ustroniu. I choć podobno w latach 80. XX wieku chciano ją usunąć, jako relikt komunizmu, i zastąpić pomnikiem juhasa, Syrenka nie tylko przetrwała, ale odnowiona stałą się jednym z symboli miasta.

Odbudowa Warszawy była pierwszą w historii świata próbą rekonstrukcji miasta. W styczniu 1945 Warszawa była morzem ruin – oszacowano, że było ich szesnaście milionów ton. A jednak zdecydowano się odbudować miasto. W 1945 roku powstało Biuro Odbudowy Stolicy.  Komitet Odbudowy Warszawy woj. śląskiego miał  12 oddziałów miejskich i 22 powiatowe. Oddział w Wiśle powołano został 24 lipca 1945 roku. Jego przewodniczącym został inż. J. Guziur. Miesiąc później do Warszawy popłynęła pierwsza kwota z Wisły – 25 tys. zł.

Śląsk zresztą miał spory wkład w odbudowę Warszawy. Stanisław Tołwiński, urodzony w Dąbrowie Górniczej, pierwszy powojenny prezydent miasta, latem 1946 roku publikuje w prasie list: „W imieniu mieszkańców Warszawy dziękuję za pamięć Ludu Śląskiego i za jego hojne dary. Przysłany pociąg węgla umożliwił piekarniom wypiek chleba dla ludności Warszawy, pozwolił dać siłę i światło dla miasta”.

Ślązacy, pomimo, że obowiązkowo jak cała Polska oddają na obudowę stolicy ok.  1 proc. wynagrodzenia albo przeznaczają jedną dniówkę miesięcznie, zbierają dodatkowe fundusze. Na Śląsku bowiem sporo jest warszawiaków, trafiają tu też sieroty po powstańcach Warszawy. Ze składek Ślązaków odbudowano np. most Poniatowskiego. Koszt tego przedsięwzięcia wyniósł 19 mln zł.
Od czerwca 1945 do kwietnia 1946 roku ze Śląska wysłano do Warszawy 470 wagonów maszyn i materiałów budowlanych. Z elektrowni Halemba wyjechało około tysiąca wagonów, do których spakowano meble mieszkalne i biurowe, zboże, drewno, pustaki, żelazo, wapno, cement – jak donosiła prasa. Chorzów remontuje i wysyła dwa wagony tramwajowe, kopalnie wysyłają transporty węgla. Lokomotywy często ozdabia się kwiatami, wstęgami i napisem „Śląsk-Warszawie”. Hutnicy w 1948 roku na odbudowę stolicy przekazali ponad 2 mln 327 tys. zł.

Syrenka w Wiśle ma przypominać o tamtych czasach i tamtych ludziach.

Przeczytajcie także:

Wisła – kim był Sztwiertnia?

Wisła Czarne – stara-nowa pstrągarnia

Wisła – dolina Czarnej Wisełki

Wisła Czarne – Jezioro Czerniańskie

Wisła – „Piast” i Gombrowicz

Wisła – trzeci pomnik „Źródeł Wisły”

Istebna – fragment dzwonu na Stecówce

Ustroń – miejski ratusz w osadzie

Ustroń – staw kajakowy

Ustroń Zawodzie – śląskie piramidy

Istebna – fragment dzwonu na Stecówce

 

 

Dodaj komentarz